Интервю с Тиери Фансоа
Тиери се занимава с танци от най-ранна възраст, като продължава да се развива в театъра, търсейки различно изразяване чрез движение, пантомима и клоунада.
Той също така е сертифициран дългогодишен гещалт терапевт.
През 2000 г. се среща с „Танцът на 5-те ритъма“ и това му позволява да интегрира и работата с тялото в практиката си.
През 2010 г. завършва обучението си за преподаватели в Танцът на 5-те Ритъма с Гейбриел Рот, неговата създателка.
Гещалт терапията и Танцът на 5-те ритъма са два пътя към човешката същност, които се разбират много добре.
Танцът на 5-те ритъма с неговите различни енергии и начини на присъствие ни приканва
да преживеем нашата флуидност, нашата яснота, да се отпуснем в движението, да опознаем и преживеем лекота на съществуващото.
Гещалт терапията ни дава възможност да наблюдаваме процеса на случващото се в този момент, без да се опитваме да го обясняваме. Вместо това, ние го усещаме, описваме и откриваме как да се адаптираме към него.
Тиери работи с мъжки групи в рамките на проекта „ManKind“. Неговият уникален начин на преподаване е резултат от всички тези различни аспекти, които той интегрира в работата си с голям ентусиазъм, споделяйки своята страст творчески, непринудено и с чувство за хумор.
Как открихте танците?
Срещнах се с практиката “Танцът на 5-те ритъма” в началото на 2000-та година, заедно с други практики за свободен танц. Това съвпадна с моя опит с Гещалт терапията, както като пациент, така и по-късно като терапевт. Моята предишна професия е актьорство, което практикувах интензивно във Франция. Бързо осъзнах колко добре се допълват тези практики.
Танцът на 5-те ритъма ми позволи да изследвам езика на тялото. Този различен речник позволява разбиране, чувстване и разплитане на емоциите. Той позволява на тялото да се движи свободно, където иначе може да се съпротивлява или да бъде парализирано от мисълта.
Какъв е опитът ви с танците и театъра? Как се преплитат те?
Танцът и театърът предлагат различни, но сходни канали за изразяване. Това, което текстът предава на сцената, може да бъде изразено по различен начин чрез танца. Обичам да гледам представления във Франция, които съчетават тези две форми на изкуство. Усеща се живо, поради аспекта на живото изпълнение и изразителния характер на двете.
Ключовата разлика се крие в използването на герои. Актьорите въплъщават текст, правейки го свой собствен. Танцът, от друга страна, използва вас – вашето автентично, непретенциозно аз.
Какво ви привлече към мимиката и клоунадата? Как те влияят на вашето преподаване?
Мимиката не е любимата ми дисциплина, но обожавам клоунадата, защото може да ме раздвижи отвъд смеха. Намирам концепцията за белия клоун и шегобиеца за очарователна. Клоунадата ви позволява да изследвате различни аспекти на себе си; тя е богата, креативна, изразителна и предлага алтернативни начини за комуникация.
Години на комедийно актьорско майсторство са ме дарили с чувство за хумор, което внася лекота, нотка на подигравка, перспектива и хумористично пространство за дишане в потенциално драматични ситуации. Ключът е да се избягва сарказмът, цинизмът или използването на хумор за стигматизиране на някого.
Как Гещалт терапията влияе на вашето преподаване на Танцът на 5-те ритъма?
Гещалт може да се разглежда като житейска философия, която насърчава осъзнатостта, вниманието и присъствието в момента. Същото може да се каже и за Танцът на 5-те ритъма.
Гещалт не е инструмент за мен; това е начин на живот. В семинарите и групите, в които работя по-индивидуално, разчитам на интуицията си и на „усещането за чувства“, за да водя участниците в зависимост от техните нужди. Насърчавам, предлагам, давам опции и предоставям пространство. Това е моето разбиране за Гещалт.
Защо все още има повече жени, отколкото мъже в практиките за съзнателен танц?
Наблюдава се ръст на броя на мъжете, но жените все още доминират в тези семинари. Работя с мъжки групи чрез организация, наречена The Mankind Project.
Можете ли да ни разкажете повече за The Mankind Project и вашата гледна точка за съзнателния танц като мъж танцьор и учител?
Тази работа с мъже продължава от дълго време. Тя изследва свещената и цялостната страна на мъжествеността, включително всички нейни качества и недостатъци, полярности, минали вярвания и вкоренени представи за това какъв трябва да бъде един мъж. Създаваме безопасно пространство, защото за да може един мъж да изрази дълго потисканите си емоции, особено гняв, граничещ с ярост, е необходимо да се чувства сигурен. Това е мощна и дълбоко лечебна работа. Тя също така насърчава създаването на общност от мъже, които работят върху личностното си развитие, за да станат по-добри бащи, партньори, съпрузи, приятели, колеги и братя. Откакто започнах тази работа с мъже, чувствам по-голяма отговорност към себе си и към въздействието, което действията ми оказват върху света около мен.
Какви са предизвикателствата пред вас с Танцът на 5-те ритъма?
Сенчестите аспекти могат да бъдат предизвикателни, водещи до объркване, дистанциране и емоционална скованост.
Дишането е ключово. Дишане, дишане, дишане.
Какво прави вашия преподавателски стил уникален?
Обичам да използвам музиката, за да разказвам истории и да създавам пейзажи, които дават свобода на танцьорите да изследват собствените си преживявания.
Интервю на Тиери Фансоа с Ивана Бахун
Източник: https://plesritmova.net/en/interview-with-thierry-francois-by-ivana-bahun/