Това, което ни ограничава, ни прави по-силни

автор Валентина Зрънчева

Има една история, в която кученце се ражда, лишено от способността да усеща болка. Изглежда като голям плюс, особено за куче. Оказва се, обаче, че това буквално може да го убие. Като му позволи да влезе в огън например.

Тази история е чудесна илюстрация за важността на границите и за това да знаеш докъде е възможно да стигнеш, без да се самоунищожиш. Създаването на здравословни граници всъщност ни дава сила. Признаването на необходимостта от определяне и налагане на ограничения поддържа самоуважението и създава здрави взаимоотношения.

Липсата на граници често причинява емоционална болка, която може да доведе до зависимост, депресия, тревожност и дори физическо заболяване, предизвикано от стрес. Тя е като да оставиш ключовете на колата на таблото: всеки може да влезе и да я подкара, накъдето пожелае. От друга страна, наличието на много твърди граници може да доведе до изолация, неспособност за създаване на връзки и крайна самота. Ако се обградиш с висока стена, никой не може да влезе, но и ти не можеш да излезеш.

Къде е балансът? Кои граници са здравословни?
Границата е пространство между двама души, което ясно определя къде свършва единият и започва другият. Тя защитава нашето чувство за лична идентичност и помага да се предпазим от това да бъдем заличени, изпълнявайки желанията на другите. Целта на определянето на здравословна граница е да се защитиш и да се погрижиш по-добре за себе си.

Като цяло здравословните граници са онези, които гарантират нашата психическа и емоционална стабилност. Те ни помагат да дефинираме своята индивидуалност, да определим потребностите си и да посочим какво изискваме и за какво няма да отговаряме.

Как да изградим здравословни граници?
Границите могат да бъдат психологически, емоционални, а също и физически. Отказът на физически контакт е също толкова важна граница, колкото и изискването за разумно отношение към нашето време или емоции.

Наблюдавайте себе си
Не можем да поставим граници, ако не знаем къде се намираме. Ако погледнем в себе си честно, можем да установим какво приемаме безпроблемно и какво ни натоварва и стресира. С други думи, можем доста точно да определим кои са поведенията, ситуациите, реакциите, които ни карат да се чувстваме зле. Това са „местата“, които имат нужда от граници. Познавайки себе си, ние разбираме и уважаваме чувствата си и съответно лесно откриваме червена линията, която не е здравословно да пресичаме.

Анализирайте миналото и настоящето
Начинът, по който сме били възпитани и ролята, която ни е била отредена в семейството, могат да се окажат препятствия в процеса на създаването и запазването на границите ни. Ако от малки сме били в ролята на този, който се грижи за останалите, може да се окаже трудно за нас да поставяме своите нужди пред тези на другите.

Добре е да помислим и за хората, които привличаме в живота си. Равностойни ли са отношенията ни с тях? Има ли баланс на това, което даваме и това, което получаваме?
Понякога самата среда може да бъде нездравословна. Например, ако имаме един час обедна почивка, но всички в офиса хапват на крак за 10-ина минути, очевидно се очаква и ние да не ползваме цялото отредено време. Понякога може да се окаже предизвикателство да защитим личните си нужди. Битките, които водим, е нужно да бъдат добре преценени.

Разрешете си да поставяте граници
Страхът, вината и неувереността са нашите най-големи спирачки. Нерядко се страхуваме от реакцията на другия човек и това ни спира да зададем и наложим границите си. Случва се да продължаваме да правим неща, които ни изтощават, защото считаме това за „синовен дълг“. В подобни ситуации дори можем да се запитаме дали изобщо има място за нашите граници.

Границите не са само знак за здрава връзка, те са и знак за самоуважение. Така че дайте си разрешение да задавате граници и работите за тяхното запазване, без чувство за вина.

Бъдете директни
С някои хора не се налага да комуникираме границите си изрично. Обикновено това са хора, с които имаме подобни житейски възгледи и общуваме по подобен начин.
Светът, обаче е шарен и далеч не всички, с които ни се налага да се срещаме, имат нашата чувствителност, възпитание, културни модели и лични опитности. Затова често се налага да бъдем директни в определянето на граници. В това няма нищо лошо, стига да го направим с нужното уважение.

Поставете себе си на първо място
Да направим грижата за себе си приоритет е вероятно най-очевидното, но и често най-трудното нещо, което е нужно да свършим, за да имаме здравословни граници и добри връзки. Грижейки се за себе си, ние имаме повече енергия, повече спокойствие, по-ведър поглед към света, а това ни поставя в една много по-добра позиция за общуване и развитие. Колкото и да е клиширан, изразът „не можеш да наливаш от празна чаша“ е напълно верен. Ако искаме да сме полезни на другите, нужно е първо да се погрижим за себе си.

Намерете подкрепа
Ако ви е трудно да поставите граници, потърсете подкрепа. Дали това ще са приятели, група за подкрепа, коуч или професионален психотерапевт, важното е да се чувствате комфортно и да усещате, че имате напредък.

ПРЕДСТОЯЩИ СЪБИТИЯ