Да напълним чашата или как да се обърнем към себе си с любов

Ако искате да имате тонус и енергия, да можете да се грижите за любимите си хора и да следвате потока на живота към мечтите си, нужно е да се научите да се грижите редовно за най-важния човек в живота ви – вие самите.

Последните години технологиите отвориха много врати. За съжаление, се оказа, че са отворили и кутията на Пандора. Всички технологични новости, smart устройства и непрекъснатият достъп до интернет трябваше да улеснят живота ни, да го направят по-приятен и да ни оставят повече време за забавления. На практика обаче, те ускориха ежедневния ритъм до такава степен, че вместо да си почиваме, започнахме да тичаме. И все по-често в речника ни навлизат термини като бърнаут и тревожност. Дори се зародиха нови, като FOMO (fear of missing out) – напрежение и безпокойство, породени от страха да не пропуснем нещо. В безкрайното море от задачи с все по-кратък срок, крепене на имидж в социалните мрежи, опити да отлепим децата от екраните, вероятността да започнем да се давим е съвсем реална.

В тази реалност, която се движи на забързани обороти, някак логично все по-често се появява темата за грижата за себе си. Защото именно в нея се крие отговорът на това как по-добре да се справим с ежедневните стресови фактори, бърнаута, безпокойството и тревожността.

Грижата за себе си изисква една малка първа крачка, която макар и да е очевидна, невинаги е лесна. Крачката към себе си. Да се обърнем към себе си с любов, осъзнавайки, че това не е егоизъм. И да се запитаме как се справяме, какво иска тялото ни, от какво се нуждае душата ни? След което, да си отговорим честно. Не с изискванията на обществото, не с очакванията на родителите ни, а с нашето тяло и нашата душа. За различните хора отговорите на тези въпроси ще бъдат различни. Дори за един и същ човек, те ще се променят във времето. Но е важно да не спираме да ги задаваме и да им отговаряме.
Грижата за себе си може да се обобщи като всичко, което ни кара да се усмихваме, да се чувстваме обгрижени, дори ако ние сме този, който полага грижите. Това са онези малки или по-големи стъпки, които можем да предприемем, за да управляваме стресорите в живота си и да се грижим за собственото си здраве и благополучие. От хигиената и храненето, през четенето на книга и слушането на музика, през йогата и фитнеса, до пикника и далечното пътешествие.

Това, което ни кара да се усмихваме, изпълва душата и тялото ни с радост и в крайна сметка ни създава усещане за пълноценност, може да има различни измерения.

Емоционално. Грижата за емоционалната ни същност много често е пренебрегвана. Да разговаряме със себе си и за себе си, да чуем нуждите си и да им отговорим са неща, които е хубаво да правим ежедневно. Да се научим да казваме „не“ на нещата и хората, които ни причиняват стрес, е умение с дълготрайни ползи за емоционалното и физическото ни здраве.

Физическо. Когато физически се чувстваме добре и имаме достатъчно енергия, това се отразява на всички сфери в живота ни. Достатъчно количество сън, регулярни физически упражнения, избор на здравословна храна може да звучат изтъркано като съвети, но истината е, че това са нещата, които много бързо правят разликата в цялостното ни усещане.

Духовно. При криза, обикновено това са първите неща, за които забравяме. А те биха могли да помагат също толкова, колкото и кросът рано сутрин. Посещението на кино, театър, концерт или религиозна служба е храна за душата. Прекарването на време сред природата или в медитация се отразява благотворно на всичките ни системи.

Практикуването на осъзнатост все по-често се схваща като дългосрочна грижа за себе си. Според проучване, публикувано в Psychiatry Research, осемседмично обучение в осъзнатост води до промени в мозъчните области, свързани с процесите на учене и памет, регулиране на емоциите и виждане на перспектива.

Каквато и да е нашата дефиниция за грижа за себе си, редовното ѝ прилагане може да ни помогне да сме по-способни да реагираме на нещата, които се случват в живота ни. Това намалява стреса, подобрява имунната система, повишава работоспособността ни и подобрява самочувствието ни.

Винаги, когато понечим да прескочим себе си, заради работа, задължения и хора, е хубаво да си припомняме, че не можем да налеем от празна чаша. Затова, ако искаме да помогнем на другите, ще трябва първо да напълним собствената си чаша.

В Есенс сме разработили тренинг, който вече над 10 години помага на желаещите да намерят пътя към себе си, да открият нуждите си и да се научат да им отговарят. Ще ви подкрепим да направите първата крачка.
ЕСЕНС I, тренинг за самопознание и пълноценни взаимоотношения
23 – 25 юли, Бургас
НАУЧЕТЕ ПОВЕЧЕ